دموکرات‌های پیشرو تحریم‌های ایالات متحده علیه کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا در اوج شیوع بیماری کووید-۱۹ را مانع نبرد جهانی علیه ویروس کرونا دانستند و نسبت به نتایج «فاجعه‌بار» آن هشدار دادند.

ایلهان عمر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از گاردین، دموکرات‌های پیشرو در کنگره آمریکا خواستار اصلاح مجدد تحریم‌های ایالات متحده علیه سایر کشورها هستند. به عقیده آن‌ها این اقدامات «عواقب انسانی فاجعه‌باری» بر تلاش جهانی برای مهار همه‌گیری ویروس کرونا دارد.

۲۳ نماینده دموکرات و دو سناتور در نامه‌ای به جو بایدن، اعلام کردند از بررسی تحریم‌ها و تأثیر آن‌ها بر همه‌گیری کرونا که وی بلافاصله پس از روی کار آمدن خود آغاز کرده، استقبال می‌کنند.

امضاکنندگان این نامه همچنین از دولت جدید خواستند تا نگاه گسترده‌تری به تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی بیندازد؛ به گفته آن‌ها آمریکا برای مدتی طولانی از «واکنش زانو » استفاده کرده است. (واکنش زانو  به عنوان واکنش غریزی و از روی عادت تعریف می‌شود؛ پیش از این نیز مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، نسبت به این گونه اقدامات در سیاست خارجی آمریکا اعتراض کرده بود.)

این نامه حکایت از این دارد که این مسئله احتمالا به عنوان بحثی محوری در حوزه سیاست خارجی حزب دموکرات در دوره بایدن مطرح است.

دولت جدید «حداکثر فشار» را بر ایران وارد کرده و نیز تحریم‌های پنهانی ونزوئلا و کوبا را به ارث برده است. دولت بایدن پیش از این، عنوان تروریستی حوثی‌های یمن را که در آخرین روزهای دولت ترامپ صادر شده بود، به دلیل تأثیر آن بر تحویل کمک‌های بشردوستانه، به حالت تعلیق درآورد.

در این نامه که توسط ایلهان عمر، نماینده مجلس، ژسوس گارسیا، نماینده مجلس و سناتور الیزابت وارن نوشته شده، به عواقب ناخواسته تحریم‌های ثانویه اعمال‌شده علیه دولت‌ها و شرکت‌های کشورهای جهان سوم اشاره شده است. غالبا، موسسات مالی خطرپذیر از تسهیل هرگونه معامله، حتی در زمینه کالاهای بشردوستانه که به طور رسمی ذیل تحریم مجاز است، تحذیر شده‌اند.

دموکرات‌ها در این نامه تصریح کرده‌اند: «متاسفانه موافقت‌نامه‌ها و مجوزهای موجود برای پاسخگویی به چالش‌های مشترک میان مردم سراسر جهان در برابر این همه‌گیری کافی نبوده است؛ حتی با وجود برخی مجوزها و معافیت‌های بشردوستانه نیز، مشکل ناسازگاری، به ویژه در بخش مالی کماکان وجود دارد و این امر منجر به عواقب فاجعه‌بار انسانی در مناطق مختلف جهان شده است.»

بر اساس بخشنامه امنیت ملی که بایدن در اولین روز کاری خود صادر کرد، وزرای امور خارجه، بازرگانی و خزانه داری با مشورت وزیر بهداشت و خدمات انسانی و مدیر آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، ملزم به بررسی تحریم‌های چندجانبه و ارزیابی این که آیا آن‌ها مانع پاسخ‌های جهانی به همه‌گیری هستند، شدند.

این نامه نشان‌دهنده تلاش برای بازنگری اساسی تحریم‌ها، فارغ از کاربرد آن‌ها به عنوان ابزاری برای رفع مشکل است. «تحریم‌ها اغلب و دائماٌ به عنوان واکنشی سریع و بدون تامل (واکنش زانو) و بدون ارزیابی و در نظر گرفتن تأثیرات آتی آن‌ها اعمال شده‌اند. تحریم‌ها به راحتی وضع می‌شوند، اما به سختی قابل لغو هستند.» این محور بحث امضاکنندگان این نامه است.

ایلهان عمر افزود: «به همین دلیل است که ما خواهان بازنگری جامعی بر تحریم‌ها هستیم تا مشخص شود آیا از تنظیم چنین سیاست‌هایی اطمینان حاصل می‌شود که به طور خاص به مردم این کشورها که در تلاش برای زنده ماندن هستند آسیب نمی‌رسد؟... آن هم در شرایط این همه‌گیری که بحران مالی نیز ایجاد کرده است.»

چاد براون، یکی از اعضای ارشد موسسه اقتصاد بین‌المللی پیترسون، گفت ماهیت همه‌گیری چنین است که همکاری بین‌المللی، حتی با رقبا و دشمنان  بیشتر به مصلحت منافع ملی است.

براون افزود: «اگر همه‌گیری در سراسر جهان بیداد می‌کند، ظهور انواع مختلف به این معنی است که هیچ‌جا واقعا ایمن نیست. این حتی شامل کشورهایی است که برای ایالات متحده به دلایل ژئوپلیتیکی چالش برانگیزند.»

کد خبر 584466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha